שינויים ניוונים של מפרק הכתף

מפרק הכתף בנוי בצורת מכתש כאשר הראש של עצם הזרוע חצי כדורי ונע על המשטח של עצם השכמה שהוא משטח מעט קעור.

מקום המפגש של העצמות מכוסה בסחוס הגורם למפגש להתבצע בצורה חלקה וללא כאב . המבנה של המפרק גורם לו להיות בעל טווח התנועה הגדול ביותר מבין כל המפרקים בגוף.

כעשרים אחוזים מכלל האוכלוסייה המבוגרת סובלים מכאב במפרק הכתף או הגבלה בתנועה, וזאת בשל שינויים ניוונים שעובר המפרק.

עקב הזדקנות ובעיקר לאחר פגיעות או שברים, נוצר מצב שחיקה של הסחוס ואובדן של סחוס, שגורם למגע ישיר בין המשטח של עצם הזרוע עם המשטח של עצם השכמה. מצב זה גורם לאי-סדירות ובליטות של משטחי המגע של העצם בצידי הפרק.

לבליטות אלה קוראים אוסטאופיטים. בנוסף, מתקיים תהליך דחיסה של העצם באותו אזור בגלל תמט, כמן כן סקלרוזציה ובמקביל ספיגה של העצם שגורמת להיווצרות חללים ריקים הנקראים ציסטים. תהליכים אלו גורמים להגבלה בטווח התנועה ולכאב.

התסמינים האופייניים לשינויים ניווניים במפרק הכתף:

  • כאב – זהו התסמין הנפוץ ביותר, והוא נוצר בגלל החיכוך של העצמות זו בזו. ברוב המקרים הכאב יהיה חמור יותר בתנועה, אולם יכול להופיע גם במנוחה.
  • הגבלת טווח התנועה של המפרק – בליטות העצם שנוצרות מפריעות לתנועה, שינוי המנח של ראש עצם הזרוע או המשטח הפרקי של עצם השכמה.
  • חריקות בזמן הזזת מפרק הכתף.
  • רגישות של המקום למגע.
  • נפיחות מקומית כתוצאה מהצטברות נוזל דלקתי.

אבחון שינויים ניוונים במפרק הכתף:
בהתאם לתלונות המטופל יבצע הרופא צילומי רנטגן, טומוגרפיה ממוחשבת (CT) או הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) של הכתף על מנת לבדוק את מצב העצם, בליטות של העצם, הרצועות, הגידים והשרירים סביב הכתף.

הטיפולים :
כאשר מדובר במצב של שחיקה יחסית קלה, ניתן להציע טיפול שמרני. הטיפול השמרני כולל מנוחה, נטילה של כדורים נוגדי דלקות וביצוע תרגילי פיזיותרפיה על מנת להפחית את הכאב, להגדיל את טווח התנועה ולחזק את השרירים/גידים של השרוול המסובב.

ניתן לשקול הזרקת סטרואידים או חומצה היאלורונית ישירות למפרק ולספק גם כדורים המכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין סולפטֿ Platelet Rich Plasma (PRP) או Orthokin, אולם יעילות ההזרקות שנויה במחלוקת.

כאשר מדובר בשחיקה מתקדמת יש מקום להתערבות כירורגית בה יבוצע החלפת ראש העצם ו/או החלפת המשטח הפרקי של עצם השכמה. לעטים בנוסף לפגיע במשטחים המפרקיים יש גם פגיע בגידים. במקרים מסוג זה מומלץ החלפת המרק הפוכה.

לאחר ביצוע הניתוח יש לקבע את הכתף במתלה למשך מספר שבועות ולבצע תרגילי פיזיותרפיה באופן קבוע על מנת לחזק את השרירים ולהגדיל את טווח התנועה של המפרק. משך ההחלמה מניתוח כזה הוא בין ארבעה חודשים לחצי שנה.

הניתוחים בהם נדרש להחליף את מפרק כתף נחשבים לניתוחים מוצלחים ביותר, עם שיעורי הצלחה של מעל 90% והתוצאה נשמרת ליותר מעשר שנים לאחר ביצוע הניתוח. עם זאת, יש לקחת בחשבון שמדובר בפעולה כירורגית, ולכן יתכנו סיבוכים:

  • זיהום של חיידקים במפרק המנותח – הטיפול דורש מתן אנטיביוטיקה דרך הוריד וביצוע שטיפה של המפרק. במידה והזיהום התפתח בשלב מאוחר יחסית לאחר הניתוח, יש להוציא את המשתל, לנקות את האזור ורק לאחר החלמה מלאה להחזירו.
  • שחיקה והתרופפות המשתל או אי יציבות של הכתף המושתלת.
  • פגיעה בעצבים או בכלי הדם – סיבוך לא שכיח.

כאמור, שינויים ניוונים במפרק הכתף הינם תופעה מוכרת ונפוצה בגילאים מבוגרים, וניתן לאבחן אותם בקלות ולטפל בהם באופן יעיל ומלא עם תוצאות תפקודיות טובות.

בעיות כתף

שברים בכתף

מבנה הכתף: הכתף מורכבת משלוש עצמות: עצם הסקפולה – עצם השכמה עצם הקלויקולה – עצם הבריח עצם ההומרוס – עצם

קרע בשרוול המסובב

האנטומיה של השרוול המסובב: את השרוול המסובב מרכיבים ארבעה שרירים וגידים אשר מתחברים אליהם. הם עוטפים את ראש עצם הזרוע

אי יציבות של הכתף

היסטוריה ‫תיאור ראשון של אי יציבות של מפרק הכתף (Gleno -Humeral Instability) קיים בדפי ההיסטוריה לראשונה בפפירוס אדווין סמית (2500

האנטומיה של הכתף

המבנה של מפרק הכתף: המפרק של הכתף הוא המפרק הנייד אך עם זאת המפרק הכי פחות יציב מבין המפרקים הקיימים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​