כאבי כתפיים בגיל צעיר ובגיל מבוגר

כאבי כתפיים בגיל צעיר:

אין גיל מוגדר לכאבי כתפיים וגם צעירים יכולים לסבול מבעיות חוזרות ונשנות במפרק הכתף, בעיקר צעירים העוסקים בסוגים שונים של ספורט. ברוב המקרים ניתן לטפל בכאב על ידי נטילת תרופות אנטי דלקתיות ופיזיותרפיה, אך כאשר מדובר בפציעות חמורות יותר יש צורך בהתערבות כירורגית.

במקרה של כאב או הגבלת תנועה במפרק הכתף, יש להגיע לבדיקת רופא אורתופד אשר בעזרת צילומי רנטגן, בדיקת אולטרה סאונד, טומוגרפיה ממוחשבת ו/או הדמיה בתהודה מגנטית (MRI), עם או בלי חומר ניגוד, יוכל לקבוע מהו הגורם לבעיה, את דרגת החומרה של הבעיה ובעיקר- כיצד ניתן לטפל בבעיה.

התופעות שעלולות להופיע בגילאים צעירים:

פריקת כתף – במקרה של פריקת הכתף, יש להחזיר את הכתף למקומה באופן מניפולטיבי, לאחר מכן האורתופד ייקבע את המפרק למשך מספר שבועות, במגביל יתופל הנפגע ע״י פיזיותרפיה. לציין שהסיכוי לפריקות חוזרות אצל אדם צעיר, פחות או יותר, סביב גיל 20 שנים, נע בין 57% ל-95% , לפי החוקרים השונים. הערכים השונים תלויים ברמת העיסוק הפיזי ופעילות ספורט, סוג הספורט, ספורט מגע, הדורש הרמת היד מעל גובה השכמה וכו’. במידה ומדובר בספורטאים, ברוב המקרים יבוצע הליך כירורגי על מנת למנוע פריקה חוזרת.

פריקה חוזרת בכתף

כאשר קיימת פריקה חוזרת ונשנית של הכתף, על האורתופד לבצע קודם בדיקה גופנית מקיפה על מנת לבדוק את גמישות הכתף, גמישות כל המפרקים של הגוף כדי לגלות סימנים של אי-יציבות. את מצב הרקמות והמבנה של המפרק ניתן לבדוק על ידי הזרקת חומר ניגוד למפרק. אותו חומר יצבע את הרקמות הרכות ואת האזורים בהם ישנו ניתוק של אותן רקמות או פגיעה במרקם של העצם. לבדיקה זו קוראים CT ARTHRO. לחלופין, קיימים מקרים בהם ניתן לבצע בדיקת MRI ARTHRO.

קרעים בגידי השרוול המסובב

לאחר חבלה קשה ומשמעותית בגידי הכתף עלולים להופיע קרעים. יש לבצע בדיקה על קולית ו/או בדיקת MRI לצורך הערכת מצב הגידים. הטיפול הראשוני שיינתן הינו טיפול שמרני – תרופות אנטי דלקתיות וטיפול פיזיותרפיה, אך אם אלו לא יעזרו יש לבצע ניתוח. יש לקחת בחשבון שתהליך ההחלמה לאחר ניתוח שכזה הינו ארוך למדי ועלול להימשך גם עד שנה. עם זאת, מדובר בקרעים שאינם מתאחים ספונטנית ואף יכולים לגדול ולהחמיר.

בנוסף לשלושת פציעות אלה אצל הצעירים לרוב יופיעו שברים כתוצאה מנפילה או פעילות ספורט כלשהי.

דרכי הטיפול:

מעבר לטיפול השמרני עם תרופות ופיזיותרפיה, כאשר הוחלט לבצע התערבות כירורגית לרוב יבוצע הניתוח בשיטה הארתרוסקופית. מדובר בתהליך כירורגי פולשני זעיר, בו מבצעים מספר חתכים קטנים של פחות מ-1 ס״מ כל אחד, דרכם מחדירים סיבים אופטיים כאשר בקצה של אחד מהם מורכבת מצלמה המאפשרת להציג את הנעשה בהגדלה של פי עשרות על מסך ׳׳34 ותוך כדי כך לתקן את הגידים ואת הרצועות ואף לקבע את הרקמות למבנה הגרמי. ניתוח מסוג זה הוא קצר ויעיל יותר וכמעט ללא צלקות. מלבד זה, תהליך השיקום אחרי הניתוח הוא קל ומהיר יחסית.

כאבי כתפיים בגיל המבוגר:

הסיבות לכאבי כתפיים בגיל המבוגר שונות מהסיבות בגיל הצעיר, וברוב המקרים מדובר בשחיקה עקב הזדקנות הרקמות ושינויים ניווניים המתפתחים עם הגיל. גם שברים וכאבים עקב נפילות וחבלות מתרחשים לא מעט.

מאוד חשוב להבדיל אם מדובר בחבלה שפגעה ברקמות הרכות או שמדובר בשינוי במבנה הגרמי של המפרק.

תופעות מוכרות שגורמות לכאבי כתף בגילאים מבוגרים:

תסמונת הצביטה – מצב בו בזמן שמרימים את היד התפוח של עצם הזרוע, העטוף בגידי שרוול המסובב משתפשפת עם הזיז האקרומיון של עצם השכמה. במקרה שכזה לרוב יבוצע ניתוח ASD אשר גורם להגדלת הרווח בין שתי העצמות על מנת למנוע את אותה צביטה.

הסתיידויות – כאשר ישנם משקעים של סידן בתוך המרקם של הגיד. משקעים אלה גורמים לדלקת והתעבות של הגיד וכתוצאה מכך לכאב מקומי. כאשר נתקלים במקרה כזה יש לנסות לטפל באופן שמרני ואם טיפול זה לא עוזר, ניתן להוציא את המשקעים על ידי התערבות כירורגית פולשני זעיר (ארטרוסקופיה).

כתף קפואה – זהו מצב שאופייני בעיקר אצל נשים בנות 50 ועוד. כ-40% מהמטופלים הסובלים מכתף קפואה סובלים גם מסוכרת. הקשר לסוכרת לא ברור. מצב זה מתבטא בכאבים קשים בכתף והגבלה משמעותית בתנועות המפרק, כאשר בדיקות העזר (צילומים, US, MRI, מיפוי עצמות) בגדר התקין. יש לבצע תרגילי פיזיותרפיה, הזרקות של קורטיזון ישירות למפרק על מנת להקל על הכאב. במרבית המקרים אין צורך בהתערבות כירורגית.

גידים קרועים – במקרה בו למטופל יש גיד קרוע, הטיפול ייקבע לפי מספר גורמים: גיל, מצב בריאותי והאם יצליח המטופל להשתקם לאחר הניתוח. לאחר מכן תבוצע בדיקת MRI, ובמידה ויוחלט שהניתוח יהיה יעיל, יבוצע הטיפול הניתוחי בשיטה הארתרוסקופית.

בכל מקרה של כאבים בכתפיים, בין אם מדובר במטופל צעיר או מטופל מבוגר, יש לנסות קודם כל לטפל במצב על ידי טיפול שמרני שכולל מתן תרופות אנטי דלקתיות וטיפולי פיזיותרפיה שונים, ובמידה והטיפול לא עוזר, בהתאם לנתונים של המטופל ולתוצאות הבדיקות, לבצע הליך כירורגי.

בעיות כתף

שברים בכתף

מבנה הכתף: הכתף מורכבת משלוש עצמות: עצם הסקפולה – עצם השכמה עצם הקלויקולה – עצם הבריח עצם ההומרוס – עצם

קרע בשרוול המסובב

האנטומיה של השרוול המסובב: את השרוול המסובב מרכיבים ארבעה שרירים וגידים אשר מתחברים אליהם. הם עוטפים את ראש עצם הזרוע

אי יציבות של הכתף

היסטוריה ‫תיאור ראשון של אי יציבות של מפרק הכתף (Gleno -Humeral Instability) קיים בדפי ההיסטוריה לראשונה בפפירוס אדווין סמית (2500

האנטומיה של הכתף

המבנה של מפרק הכתף: המפרק של הכתף הוא המפרק הנייד אך עם זאת המפרק הכי פחות יציב מבין המפרקים הקיימים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​