האנטומיה של הכתף

המבנה של מפרק הכתף:

המפרק של הכתף הוא המפרק הנייד אך עם זאת המפרק הכי פחות יציב מבין המפרקים הקיימים בגופנו.

המבנה של המפרק גם הוא שונה מכל מפרק אחר בגוף ומרכיבות אותו שלוש עצמות:

  • התפוח (הוא חלק עילי של עצם הזרוע-הגלנואיד שהוא חלק של עצם השכמה עם המכתש)
  • עצם הבריח.

התפוח של עצם הזרוע מתחבר למכתש שנמצא בעצם הגלנואיד. החלקים התוך מפרקיים של העצמות מכוסים בסחוס המאפשר תנועה חלקה בין שתי העצמות. התפוח עגול בצורת כדור והמשטח המפרקי גדול יותר פי 4 מהמשטח השטוח כמו הצלחת של הגלנויד. המבנה המיוחד הזה אחראי על הניידות הרבה של מפרק הכתף, יחד עם זאת, אי התאמה בין משטחי המפרק (מבחינת הגודל) אחראי על חוסר יציבות יוצא דופן של הכתף.

שתי העצמות מחוברות באמצעות קופסית והיא מכוסה בכיסוי עדין המפריש נוזל שתפקידו למנוע את השחיקה של הסחוס המפרקי. את המכתש בעצם הגלנואיד מקיפה רצועה של סחוס (בשם לברום) והיא מגדילה את השטח שבא במגע עם התפוח, וגורמת לכך ששני המשטחים יתחברו זה לזה בצורה חלקה. בזמן החיבור ביניהם נוצר ואקום המוסיף ליציבות הכתף.

במבנה של הקופסית שהיא בעצמה רקמה רכה נמצאים חלקים מעובים, חזקים במיוחד, בשם רצועות, תפקידם לחבר את העצמות זו לזו. לעומת זאת תפקידם של הגידים לחבר בין השרירים לעצמות.

שרירי מפרק הכתף:

השרירים של מפרק הכתף אחראים על תפעול המפרק והם מזיזים את הכתף עצמה, כאשר השרירים העיקריים בה הם שרירי השרוול המסובב: שריר הסובסקפולריס שממוקם בקדמת הכתף, שריר הסופרהספינטוס שממוקם מעל התפוח.

שריר האינפרהספינטוס ביחד עם הטרס מיינור ממוקמים מאחורי הכתף.

השרירים תפקידם לאפשר לנו לבצע מספר פעולות והן:

  • הרמת היד מעל לגובה של השכמה
  • סיבוב הכתף אל מאחורי הגב
  • הזזת הכתף וסיבובה לפנים ולצדדים

עצם הבריח:

עצם הבריח היא עצם בקידמת הכתף שצורתה מפתח שבדי (S). האקרומיון הוא החלק העליון של עצם השכמה שבולט מעל החלק הכדורי אשר איתו מתחברת עצם הבריח. החיבור שלהם יוצר את המפרק האקרומיו-קלויקולרי. המפרק הזה תורם ליציבותה של הכתף כולה והוא ממוקם מעל ומלפנים למפרק הכתף.

בין עצם הבריח לעצם עם הסטרנום (היא עצם החזה) ממוקם מפרק נוסף שנקרא המפרק הסטרנוקלויקולרי. לחלקה הקדמי של עצם הבריח ולאקרומיון מתחבר שריר שתפקידו לחזק את תנועות הכתף בזמן של כיפוף- קדמי, אחורי וצדדי. לשריר זה קוראים שריר הדלטואיד.

מעל שריר זה והשרוול המסובב וכמו כן בין עצם הבריח והשרוול המסובב ישנו חלל הנקרא חלל סובאקרומיאלי. הרקמה העדינה שמצפה את החלל מפרישה נוזל בכמות קטנה אשר גורם לגידים המחוברים אל ראש עצם הזרוע להחליק ביתר קלות מתחת לאקרומין, כמו כן הוא אחראי על התקינות של הגידים.

כירורגית הכתף-עבר הווה ועתיד

לעומת כירורגיה של מפרקים אחרים ניתוחים הקשורים במפרק הכתף החלו להתקדם רק בשלושים-ארבעים השנים האחרונות. לפני כשלושים וחמש שנה חל שיפור משמעותי ביותר בשיעורי ההצלחה של הניתוחים כאשר בעשרים השנים האחרונות נכנסה לשימוש השיטה הארטרוסקופית אשר מצד אחד דורשת מיומנות גבוהה במיוחד אך מצד שני מלאת יתרונות ומאפשרת את אותה פעילות בפחות זמן עם פחות סיבוכים.

קצת על השיטה הארטרוסקופית:

בדרך ניתוח זו שיטה פולשנית זעירה אשר מתבצעת באמצעות מספר חתכים קטנים (כל אחד פחות מ-1 ס״מ) ומחדירים דרכם סיב אופטי בעל זרועות ארוכות. בקצה הסיב האופטי ישנה מצלמה המשדרת את הנעשה במהלך הניתוח על גבי צג “34 בתמונה מוגדלת פי עשרות. בעזרת טיפול בשיטה הזו ניתן לבצע ניתוחים וטיפולים מקומיים בדלקות כרוניות של גידים ורצועות, תפירת רצועות, תפירת גידים קרועים, פריקות חוזרות של הכתף, הוצאת גופים חופשיים ועוד.

את המכשור המשמש לטיפולים כירורגיים במפרק הכתף ממשיכים לחדש ולייעל באופן קבוע כאשר הדגש היום הוא על פיתוח מכשור המותאם לניתוחים של פריקות המפרק האקרומיוקלויקולרי ותיקון חסר עצם של המכתש שנגרם בגלל פריקות חוזרות ונשנות של הכתף.

בעשרים וחמש השנים האחרונות פותחה התותבת הנקראת הפוכה (Reversed or Inversed) אשר ממקמת את החלק הכדורי בצידה של השכמה ואת המכתש בצידה של עצם הזרוע. בצורה כזו שריר הדלטואיד מקבל כוח נוסף, בעזרתו הוא יכול להפעיל את המפרק שלא באמצעות השרוול המסובב .

כיום המכשור המפותח והטוב ביותר המשמש לכירורגיה של מפרק הכתף הן בשיטה הארטרוסקופית והן בשיטת ה mini invasive מיוצר בישראל ונעשה בו שימוש בכל העולם.

בעיות כתף

שברים בכתף

מבנה הכתף: הכתף מורכבת משלוש עצמות: עצם הסקפולה – עצם השכמה עצם הקלויקולה – עצם הבריח עצם ההומרוס – עצם

קרע בשרוול המסובב

האנטומיה של השרוול המסובב: את השרוול המסובב מרכיבים ארבעה שרירים וגידים אשר מתחברים אליהם. הם עוטפים את ראש עצם הזרוע

אי יציבות של הכתף

היסטוריה ‫תיאור ראשון של אי יציבות של מפרק הכתף (Gleno -Humeral Instability) קיים בדפי ההיסטוריה לראשונה בפפירוס אדווין סמית (2500

האנטומיה של הכתף

המבנה של מפרק הכתף: המפרק של הכתף הוא המפרק הנייד אך עם זאת המפרק הכי פחות יציב מבין המפרקים הקיימים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​