קרע בשרוול המסובב

האנטומיה של השרוול המסובב:

את השרוול המסובב מרכיבים ארבעה שרירים וגידים אשר מתחברים אליהם.

הם עוטפים את ראש עצם הזרוע בצורה של שרוול ותפקידם להניע את הכתף בכל טווחי התנועה שלה.

את השרירים/גידים ניתן לחלק לעליון, קדמי ושניים אחוריים כאשר הפגיע ביותר הוא הגיד העליון וזאת משום שעליו מוטל רוב העומס.

כאשר קיים קרע בגיד של הכתף, התגובה הראשונית תהיה כאבים שלא יושפעו ע”י משככי כאבים, קשיים בהרמה והושטה של היד וקושי רב בהרמה של חפצים.

כמעט 50% מכלל האוכלוסייה המבוגרת סובלת מפגיעה בגידי הכתף, אולם אצל רובם אין צורך בטיפול רפואי, וזאת כל עוד אין כאב משמעותי והגבלה בתנועה שמפריעה לתפקוד.

הגיד יכול להיפגע במספר דרכים: שפשוף, קרע חלקי או קרע מלא ואף היווצרות של דלקת מקומית שמקרינה לגב ולמרפק.

כאשר קיים כאב או הגבלה בתנועה, יש צורך בבדיקה אורתופדית על מנת לאבחן את הבעיה ואת חומרתה. האבחון יעשה על ידי אופי תלונות המטופל, בדיקה פיזית, בדיקה על-קולית, צילומי רנטגן, CT (טומוגרפיה ממוחשבת) ו-MRI (סריקה בתהודה מגנטית), לפי הצורך.

בהתאם לממצאים, יחליט האורתופד על המשך הטיפול.

הטיפול השמרני:

הטיפול השמרני כולל נטילת משככי כאבים ותרופות נוגדות דלקת ובעיקר ודגש על התאמת טיפול פיזיותרפי לצורך חיזוק השרירים שלא מעורבים בקרע, על מנת לפצות השריר שנפגע. מטרה נוספת של הטיפול היא הגדלת טווח התנועה של המפרק.

הזרקת סטרואידים לכתף הוכחה כמחלישה את הגיד ואת העצם, ובנוכחות קרע אנו משתדלים להימנע מהזרקות אלו לכתף.

במידה והטיפול השמרני לא מצליח, יש לשקול ביצוע ניתוח שמטרתו לתקן את הגיד הקרוע ו/או לשייף את העצם הלוחצת על הגיד. על סוג הטיפול והניתוח יחליט מנתח הכתף לפי חומרת הבעיה ומצבו הרפואי של המטופל.

טיפול על ידי ניתוח:

כאשר הטיפול השמרני לא מספיק וישנה פגיעה באיכות חייו של המטופל ואף החמרה במצב, מומלץ על התערבות כירורגית על מנת לטפל במצב. המטרה של הניתוח היא לתקן את הגיד הקרוע ולטפל בגורם הלוחץ על הגיד וגורם לכאבים. ישנן שלוש אפשרויות לניתוח:

ניתוח פתוח: ביצוע חתך בעור לאורך- כ-6-ס״מ, חשיפת הגידים של שרוול המסובב וחשיפת המפרק.

ניתח זעיר פולשני: ניתוח בשיטה הארתרוסקופית

כיום, רוב הניתוחים המטפלים בפגיעות שונות במפרק הכתף כולל בקרעים בשרוול המסובב, מבוצעים בשיטה הארתרוסקופית פולשנית זעירה. מדובר בשיטה המאפשרת ניתוח מהיר יותר עם פגיעה מינימאלית ברקמות שמסביב, התוצאות מדויקות יותר וכמעט ללא צלקות, וההחלמה לאחר הניתוח קלה ומהירה יותר. עם זאת, נדרשת רמת מיומנות גבוהה ביותר לצורך ביצוע ניתוח שכזה.

תפירת הגידים לעצם מבוצעת בעזרת עוגנים (כעין ברגים עם חוטים נספגים או לא נספגים) או בעזרת תעלות בעצם והשחלת החוטים בתעלות. בעזרת החוטים קושרים את הגיד הקרוע בחזרה לעצם.

טיפולים חדשניים:

טיפול חדשני ביותר שנכנס לשימוש לאחרונה, מיועד לחולים מבוגרים אשר אצלם אין אופציה לתפירת הגידים. טיפול זה הוא השתלה של כרית/בלון סובאקרומיאלי In Space Balloon, פרי פיתוח ישראלי. את הטיפול מבצעים בשיטה הארתרוסקופית ואף ניתן לבצעו, במקרים מסוימים, בהרדמה מקומית בלבד.

במקרים של פגיעה בסחוס כתוצאה מהקרע בגידים, יש לשקול השתלת כתף הפוכה משתל ייחודי אשר הופך את המבנה הטבעי של מפרק הכתף וגורם לכך שהשרירים התקינים יחליפו באופן תפקודי מלא את השרירים שנפגעו. מדובר בשיטה שמקלה משמעותית על הכאב ומאפשרת חזרה כמעט מהירה לתפקוד.

בעיות כתף

שברים בכתף

מבנה הכתף: הכתף מורכבת משלוש עצמות: עצם הסקפולה – עצם השכמה עצם הקלויקולה – עצם הבריח עצם ההומרוס – עצם

קרע בשרוול המסובב

האנטומיה של השרוול המסובב: את השרוול המסובב מרכיבים ארבעה שרירים וגידים אשר מתחברים אליהם. הם עוטפים את ראש עצם הזרוע

אי יציבות של הכתף

היסטוריה ‫תיאור ראשון של אי יציבות של מפרק הכתף (Gleno -Humeral Instability) קיים בדפי ההיסטוריה לראשונה בפפירוס אדווין סמית (2500

האנטומיה של הכתף

המבנה של מפרק הכתף: המפרק של הכתף הוא המפרק הנייד אך עם זאת המפרק הכי פחות יציב מבין המפרקים הקיימים

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​